Artikel Terkini

Maidah Rahman Yang Menggelikan Hati

Sunday, August 14, 2011

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT masuk malam ini merupakan malam yang ke 15 Ramadhan, beerti sudah 14 hari kami berpuasa di Mesir. Berpuasa di Mesir sememangnya mempunyai kemanisannya terutamanya di mesir hampir setiap hari mempunyai Maidah Rahman. Apa itu Maidah Rahman? Maidah Rahman itu tempat untuk semua mereka yang soim (puasa) akan berkumpul dengan makanan yang sedia terhidang dan sambil menunggu azan berkumandang untuk berbuka. Di hampir setiap penjuru jalan dan masjid yang berdekatan mempunyai Maidah Rahman. Akan tetapi, terdapat satu masjid yang mempunyai hidangan yang menarik perhatian pelajar-pelajar di Mesir ini iaitu Masjid Ibad. Masjid Ibad ini berlainan dengan masjid-masjid yang lain, setiap wafidin (orang selain Mesir) akan mendapat satu bungkusan yang terkandung di dalamnya nasi, ayam atau ikan fillet, air jus, kurma, orz billaban (nasi susu macam dadih), kadang-kadang dapat hudar. Semestinya semua wafidin akan berada di Masjid tersebut sebelum pukul 6 petang untuk beratur untuk mengambil bungkusan tersebut. Kadang-kadang ana sempat untuk berada di hadapan sekali, dan ada kadang kalanya berada di belakang dan tengah. Paling menggembirakan apabila pernah selepas kelas pengajian al Fadhil Sheikh Nuruddin al Makki pergi ke Masjid Ibad dan beratur, ana merupakan orang terakhir yang mendapat bungkusan tersebut. Agak terasa malang apabila orang di hadapan kita dapat bungkusan tersebut dan kita tidak kesampaian, Walhal, alhamdulillah, hari tu dapat bungkusan yang terakhir.

Nak dikisahkan di sini ialah, kenangan apabila bangun lewat, sedar-sedar sudah pukul 6.15 minit petang, biasanya waktu-waktu macam ni kadang-kadang dapat dan kadang- kadang tak dapat, ikut nasib. Akhirnya, hari ini memang tak dapat, jadi ana mengambil keputusan untuk berbuka Maidah Rahman di belakang kedai sayur. Makanan di situ pun boleh tahan, makan ayam dan mee. Ana pun duduklah di tempat kosong yang disediakan, malangnya makanan yang terhidang di meja ana hanyalah mee dan ayam. Manakala air, hudar, khubz (roti arab) tak ada di hadapan meja ana dan beberapa meja di sebelah ana, padahal meja-meja yang lain semuanya lengkap di hadapan ana. Yang sedihnya, terdapat sebuah kerusi kosong yang di atas mejanya terdapat makanan yang sudah di makan dan air yang sudah diminum. Apabila datang seorang lelaki arab yang tidak mendapat tempat duduk, maka disitulah harapan lelaki tadi untuk duduk. Maka duduklah lelaki tersebut dengan penuh kesedihan. Pulak lelaki arab di sebelah ana duduk yang paling tepi sekali dan mereka kesemuanya tamak haloba. Maka datang lah tukang beri makanan untuk agihkan roti, hudar, air dan sebagainya. Kesemuanya di kebas lelaki tamak di sebelah ana. Maka orang tua di hadapan ana tadi bangkit minta daripada tukang beri makanan tadi dan ambil kesemuanya untuk dia sahaja, manakala air pula diambil daripada lelaki tamak haloba td dan dikatakannya supaya adil. Ish3, dia kata adil tapi dia ambil semua makanan dan sedikit pun tak beri dekat ana yang mempunyai mee dan ayam sahaja. Kiranya, masing-masing nak tunjuk yang dia dapat lebih daripada semua orang. Datang pula ketang, diambil oleh orang arab lain turut dia ambil untuk dirinya sendiri. Datang pula hudar, satu mangkuk yang sepatutnya dikongsi juga turut diambil untuk dirinya sendiri. Rebut punya rebut sehingga tertumpahnya air lelaki arab yang tamak haloba tadi. Mengalir airnya ke meja ana, ish3.. Azabnya duduk di meja lelaki-lelaki arab yang tamak ni. Akibat tamak tadi, jatuhnya air tersebut, tu la tamak-tamak lagi, nak tergelak kecil ana tengoknya. Yang paling panasnya hati ini, bila selesai makan, lelaki tua tadi tak habis makanan dia dan terbuang begitu sahaja. Nak je aku ambil makanan dia yang mula-mula tak ada apa-apa, yang ada sisa makanan dan minuman yang telah dimakan dan diminum, kemudian dengan sifat tamak tadi, yang sisa boleh berubah kepada suatu hidangan yang sempurna, akan tetapi bila makan tak habis. Ish, JK (jiwa kacau) betul ini tengok mamat tua ni. GRRRRR!!! . Itu baru first time makan kat situ, dah ada perkara macam tu, tak tahu la, masa fatrah ana makan kat masjid ibad, apa lagi yang berlaku kat situ. Alahai arab Mesir!!

Pengajaran yang boleh diambil:

Kita kalau di Malaysia, kita ada bazar, kat sini tak ada bazar. Sememangnya kita kalau di bazar nak macam-macam, nak itu, nak ini.. semua kita nak, tapi bila makan berbuka puasa, semuanya tak habis. Jadi persoalannya, bulan puasa ni kita mengekang nafsu atau kita mengikut nafsu? Cuba kita renung-renungkan bersama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Makluman Kepada Para Pengunjung :

Sekiranya terdapat apa-apa kesalahan perkataan dan fakta di dalam artikel blog ini, dan terdapat mana-mana artikel saya yang menyinggung perasaan anda, maka saya terlebih dahulu memohon maaf di atas perkara tersebut.

Anda boleh memberi komen yang membina, teguran yang berhemah dan cadangan atau pendapat yang bernas terhadap mana-mana artikel di dalam blog ini.

Sebarang kata-kata kesat, menyimpang, lucah dan kata-kata yang bagi pendapat saya boleh menjatuhkan nama baik Islam akan di ban/delete dan tidak akan dilayan sama sekali.

Anda boleh menghantar artikel-artikel anda, iklan-iklan serta jaringan blog anda untuk di siarkan di dalam blog ini, dengan syarat ianya akan ditapis terlebih dahulu oleh admin blog ini.

Sebarang masalah atau apa-apa yang berkenaan diatas boleh dihantar terus ke email admin iaitu :
firdaus_hadi90@yahoo.com

atau boleh melayari facebook admin di bawah :




Ikhwani Fillah

Al Lauhah Ar Raie'ah

Lalu Lintas Pengunjung

Jumlah Bukaan