Artikel Terkini

3 Perkara Di Dalam 3 Perkara Yang Tersembunyi

Friday, April 20, 2012

Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Allah SWT, kerana di beri peluang kepada kita untuk menghirup udara bagi meneruskan lagi perjalanan kita di muka bumi ini, tidak lain tidak bukan untuk menjadi KhalifahNya dengan menyampaikan RisalahNya dan Risalah junjungan besar Nabi Muhammad SAW buat ummat akhir zaman yang kian alpa dan leka dengan kehidupan duniawi. Semoga Allah SWT memberi kita kekuatan dan kecintaan dalam melaksanakan ketaatan kepadaNya dan semoga Allah SWT mengurniakan kepada ummat akhir zaman ini dengan karunia rahmat dan hidayatNya, yang dengannya Allah SWT menghapuskan dosa-dosa hambaNya yang lemah ini dengan MaghfirahNya yang sangat luas buat hamba-hambaNya.

Di dalam sebuah Hadith Maqtu' yang berbunyi:

إن الله تعالى أخفى ثلاثا في ثلاث : أخفى رضاه في طاعته، وأخفى سخطه في معصيته، وأخفى أولياءه في عباده

"Sesungguhnya Allah menyembunyikan 3 perkara di dalam 3 perkara: Menyembunyikan keredhaanNya di dalam ketaatan yang dilakukan kepadaNya, menyembunyikan kemurkaanNya di dalam maksiat yang dilakukan kepadaNya dan menyembunyikan para walinya dari kalangan hamba-hambaNya".

Tujuan utama kita hidup adalah untuk mencari keredhaan Allah SWT, ia merupakan tapak asas seseorang hamba kepada Penciptanya, seorang pekerja mestilah berusaha bersungguh-sungguh dan mentaati segala perintah tuannya bagi memestikan tuannya menerima dirinya sebagai salah seorang pekerjanya yang setia dan balasan daripada itu, tuannya memberikannya gaji mengikut hasil usaha pekerjanya itu, bukan sekadar gaji malah tuannya juga memberinya anugerah sebagai penghargaannya kepada pekerjanya itu. Ini kita dapat lihat dari konteks seorang pekerja dengan tuannya, apatah lagi jika kita dari konteks seorang hamba dengan Tuhannya. Setiap hari kita melakukan segala perintahnya dengan meninggalkan larangannya, tujuannnya tidak lain tidak bukan untuk mendapatkan Mardhatillah (keredhaan Allah). Oleh kerana itu, Allah SWT menyembunyikan keredhaaNya di dalam ketaatan yang dilakukan oleh hambaNya kepadaNya supaya hamba-hambaNya sentiasa berusaha untuk menambah baik amalan-amalan mereka. Kita tidak tahu diantara amalan fardhu yang kita kerjakan, adakah amalan tersebut diterima oleh Allah SWT? Maka mengurniakan kepada kita solat-solat sunat supaya dapat menampung kekurangan yang ada di dalam solat fardhu kita. Dengan rahmat dan redha Allah lah juga hambaNya dimasukkan di dalam syurga, jadi janganlah cepat kita merasakan bahawa amalan yang kita lakukan seharian itu cukup untuk mendapat keredhaan Allah SWT. Berusalah untuk memperbanyakkan amalan kita kepadaNya, tidakkah kita lihat bahawa Rasulullah SAW sanggup untuk solat berulangkali pada waktu malam sehingga kakinya bengkak walhal Rasulullah SAW seorang yang maksum? Sesungguhnya Rasulullah SAW adalah ikutan yang terbaik.

Begitu juga Allah SWT menyembunyikan kemurkaanNya di dalam maksiat yang dilakukan oleh hambaNya kepadaNya supaya kita tidak berani untuk melakukan maksiat kepadaNya dan sering bertaubat diatas maksiat yang telah dilakukan. Oleh kerana itu, kita akan sentiasa memohon keampunan kepadaNya dalam situasi apa pun kita berada. Kita bukanlah seperti para Nabi yang maksum, Nabi Muhammad SAW juga sentiasa melazimi Istighfar walhal nabi seorang yang maksum, apatah lagi kita yang sentiasa terdedah dengan dosa-dosa yang kita sendiri tidak mengetahuinya. Janganlah kita memandang dosa kecil yang kita lakukan, kecil disisi Allah SWT kerana dikhuatiri dosa yang kecil itu mungkin besar disisi Allah SWT.

Salah satu hikmah Allah SWT menyembunyikan Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir pada bulan Ramadhan adalah supaya hamba-hambaNya sentiasa berusaha untuk bangun beribadah pada tiap-tiap malam terakhir pada bulan tersebut. Salah satu hikmah Allah SWT menyembunyikan waktu mustajabnya doa pada hari jumaat adalah supaya hamba-hambaNya sentiasa melazimi untuk berdoa pada setiap detik waktu pada hari jumaat. Dan salah satu hikmah Allah SWT menyembunyikan para waliNya dari kalangan hamba-hambaNya adalah supaya kita saling hormat-menghormati diantara satu sama lain dan tidak mencela diantara satu sama lain. Kita tidak tahu mungkin pada hari ini kita berjumpa dengan para walinya dalam keadaan kita mencemuh dan mencelanya apatah lagi kita menzaliminya. Apakah Allah akan membiarkan sahaja para kekasihnya dalam keadaan begitu? Renung-renungkanlah…

Kesimpulan daripada hadis tersebut membawa kita kepada 2 perkara iaitu hubungan kita dengan Allah SWT dan hubungan kita dengan manusia. Hubungan kita dengan Allah SWT dengan mencari keredhaanNya dan meninggalkan kemurkaanNya atau dalam erti kata lainnya iaitu mentaati perintah Allah SWT dan menjauhi laranganNya. Begitu juga hubungan kita dengan manusia yang selalu kita terlepas pandang, kadang kala hubungan kita dengan Allah SWT sangat erat akan tetapi dengan manusia sangat bermasalah. Ingatlah wahai diriku dan sahabat-sahabat sekalian, kata-kata Sufian At-Thauri RA yang berbunyi : Kamu bertemu dengan Allah dengan membawa 70 dosa diantara kamu denganNya adalah lebih mudah, daripada kamu bertemu dengan Allah dengan membawa satu dosa di antara kamu dan hamba-hambaNya.

Sekian, semoga artikel ini bermanfaat buat semua…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Makluman Kepada Para Pengunjung :

Sekiranya terdapat apa-apa kesalahan perkataan dan fakta di dalam artikel blog ini, dan terdapat mana-mana artikel saya yang menyinggung perasaan anda, maka saya terlebih dahulu memohon maaf di atas perkara tersebut.

Anda boleh memberi komen yang membina, teguran yang berhemah dan cadangan atau pendapat yang bernas terhadap mana-mana artikel di dalam blog ini.

Sebarang kata-kata kesat, menyimpang, lucah dan kata-kata yang bagi pendapat saya boleh menjatuhkan nama baik Islam akan di ban/delete dan tidak akan dilayan sama sekali.

Anda boleh menghantar artikel-artikel anda, iklan-iklan serta jaringan blog anda untuk di siarkan di dalam blog ini, dengan syarat ianya akan ditapis terlebih dahulu oleh admin blog ini.

Sebarang masalah atau apa-apa yang berkenaan diatas boleh dihantar terus ke email admin iaitu :
firdaus_hadi90@yahoo.com

atau boleh melayari facebook admin di bawah :




Ikhwani Fillah

Al Lauhah Ar Raie'ah

Lalu Lintas Pengunjung

Jumlah Bukaan