Artikel Terkini

Hukum Beramal Dengan Mimpi

Friday, April 6, 2012

Hukum beramal dengan mimpi


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani, selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW serta Keluarga Baginda SAW dan seluruh para Sahabatnya dan sekalian Umatnya yang mengikutinya hinggalah ke hari akhirat.


Ketahuilah, bahawa faedah suatu mimpi biasanya terhasil kepada orang yang bermimpi sahaja. Tidak harus mimpi tersebut dijadikan sebagai penetapan hukum sya’ra, sama ada hukum sunat atau sebagainya. Para ulama’ juga menyebutnya, di antaranya al Hafiz ibn Hajar al Asqalani RA menyatakan di dalam kitab Fath al Bari :

وَمَعَ ذَلِكَ فَقَدْ صَرَحَ الأَئِمَّةُ بِأَنَّ الأَحْكَامَ الشَّرْعِيَّةَ لاَ تَثْبُتُ بِذَلِكَ

“Di samping itu, para ulama’ telah menegaskan bahawa hukum-hukum syara tidak boleh ditetapkan berdasarkan mimpi-mimpi.”

إِنَّ النَّائِمَ لَوْ رَأَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْمُرُهُ بِشَيْءٍ هَلْ يَجِبُ عَلَيْهِ إِمْتِثَالُهُ وَلَابُدَّ، أَوْ لَابُدَّ أَنْ يَعْرِضَهُ عَلَى الشَّرْعِ الظَّاهِرِ؟ فَالثَّانِيْ هُوَ الْمُعْتَمَدُ

“Orang yang tidur, sekiranya bermimpi melihat Nabi SAW menyuruhnya suatu perkara, adakah wajib dia mengikutinya semata-mata? Atau tidak dapat tidak, dia mesti merujuk terlebih dahulu kepada sumber-sumber syariat Islam yang zahir? Maka pendapat yang kedua adalah muktamad”.

Inilah juga pengangan ulama tasawwuf sebagaimana yang dikatakan oleh Imam Abu Hassan al Syazuli RA, yang menunjukkan pengangannya yang kuat terhadap Sunnah, Beliau berkata :

إِذَا عَارَضَ كَشْفُكَ الْكِتَابَ وَالسُّنَّةَ فَتَمَسَّكَ بِالْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ، وَدَعِ الْكَشْفَ، وَقُلْ لِنَفْسِكَ : إِنَّ اللهَ قَدْ ضَمِنَ لِي الْعِصْمَةَ فِي الْكِتَابِ وَالسَّنَّةِ، وَلَمْ يَضْمَنْهَا لِيْ فِي جَانِبِ الْكَشْفِ، وَلَا الإِاْهَامِ وَلاَ الْمُشَاهَدَةِ إِلاَّ بَعْدَ عَرْضِهِ عَلَى الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ

“Apabila kasyaf kamu tu bertentangan dengan al Quran dan as Sunnah, maka hendaklah kamu berpengang dengan al Quran dan as Sunnah dan tinggalkan kasyaf kamu. Katakanlah kepada diri kamu, “Sesungguhnya Allah Azza Wa Jalla telah menjaminku dengan pemeliharaan al Quran dan as Sunnah dan bukannya dengan kasyaf, ilham dan musyahadah. Kecuali selepas merujuk kepada al Quran dan as Sunnah.”

Syeikh Soleh al Ja’fari al Azhari RA juga menyatakan di dalam syairnya :

“Hendaklah kamu menimbang lintasan kamu sekiranya pada suatu hari ia datang secara tiba-tiba, dengan timbangan syara’ yang padanya terdapat cahaya tariqat,

Sekiranya lintasan kamu itu berlandaskan syara’, maka bersegerelah melaksanakannya, sekiranya terdapat keburukan (bersalahan dengan syara’) , maka hendaklah kamu berlindung daripadanya dengan segera.”

Terdapat banyak contoh ulama yang beramal dengan mimpi mereka yang tidak bertenangan dengan syara’. Diantaranya ialah sebagaimana yang dinaqalkan daripada Abu al Qasim al Qusyairi RA :

“Pada suatu hari, anaknya ditimpa sakit tenat. Beliau berkata, “Maka aku bermimpi melihat Nabi SAW dan aku mengadu kepadanya tentang keadaan anakku.” Sabda Rasulullah SAW, “Di manakah kamu dengan ayat-ayat Syifa’ (Penyembuh)?” Lantas aku terjaga dan berfikir tentang mimpi tersebut.”

Ayat Syifa’ terdapat pada 6 tempat di dalam al Quran, iaitu :

بِسْمِ الله ِالرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Imam al Qushairi RA berkata lagi, “Maka aku menulis dan menjirusnya dengan air. Setelah itu, aku berikannya kepada anakku untuk diminum, maka dia sembuh daripada penyakitnya.”


Rujukan daripada kitab Melihat Nabi SAW & 100 Kaedahnya oleh al Musnid as Sheikh Dato Muhammad Fuad bin Kamaluddin al Maliki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Makluman Kepada Para Pengunjung :

Sekiranya terdapat apa-apa kesalahan perkataan dan fakta di dalam artikel blog ini, dan terdapat mana-mana artikel saya yang menyinggung perasaan anda, maka saya terlebih dahulu memohon maaf di atas perkara tersebut.

Anda boleh memberi komen yang membina, teguran yang berhemah dan cadangan atau pendapat yang bernas terhadap mana-mana artikel di dalam blog ini.

Sebarang kata-kata kesat, menyimpang, lucah dan kata-kata yang bagi pendapat saya boleh menjatuhkan nama baik Islam akan di ban/delete dan tidak akan dilayan sama sekali.

Anda boleh menghantar artikel-artikel anda, iklan-iklan serta jaringan blog anda untuk di siarkan di dalam blog ini, dengan syarat ianya akan ditapis terlebih dahulu oleh admin blog ini.

Sebarang masalah atau apa-apa yang berkenaan diatas boleh dihantar terus ke email admin iaitu :
firdaus_hadi90@yahoo.com

atau boleh melayari facebook admin di bawah :




Ikhwani Fillah

Al Lauhah Ar Raie'ah

Lalu Lintas Pengunjung

Jumlah Bukaan