Artikel Terkini

Disebalik Ujian Ada Hikmahnya

Tuesday, March 29, 2011
Suatu kisah yang berkenaan dengan CAWAN. Kisah ini merupakan satu teladan kepada kita semua tentang kenapa selama ini kita sering ditimpa dugaan yang adakalanya sukar untuk kita tanggung dan terlalu menyakitkan.

Sepasang datuk dan nenek pergi belanja di sebuah kedai cenderamata untuk mencari hadiah buat cucu mereka. Kemudian mata mereka tertuju kepada cawan yang cantik. "Lihat cawan itu!", kata si nenek kepada suaminya. "Kau betul, inilah cangkir tercantik yang pernah aku lihat" ujar si datuk. Pada ketika mereka mendekati cawan itu, tiba-tiba cangkir yang dimaksudkan berbicara….

"Terima kasih untuk perhatian anda, perlu diketahui bahawa aku dulunya tidak cantik. Sebelum menjadi cawan yang dikagumi, aku hanyalah selonggok tanah liat yang tidak berguna. Namun suatu hari ada seorang penjunan dengan tangan kotor melempar aku ke sebuah roda berputar. Kemudian ia mula memutar-mutar aku hingga aku merasa pening. Stop ! Stop ! Aku berteriak. Tetapi orang itu berkata, "Belum !" Lalu ia mulai menyodok dan meninju aku berulang-ulang. Stop! Stop ! teriakku lagi. Tapi orang ini masih saja meninjuku, tanpa menghiraukan teriakanku. Bahkan lebih buruk lagi ia memasukkan aku ke dalam api. Panas! Panas ! Teriakku dengan kuat. Stop ! Cukup ! Teriakku lagi.Tapi orang ini berkata, "Belum !" Akhirnya ia mengangkat aku dari api itu dan membiarkan aku sampai sejuk. Aku fikir, selesailah penderitaanku. Oh ternyata belum. Setelah sejuk aku diberikan kepada seorang wanita muda dan ia mulai mewarnai aku. Asapnya begitu memualkan. Stop ! Stop ! Aku berteriak. Wanita itu berkata, ' Belum !' Lalu ia memberikan aku kepada seorang lelaki dan ia memasukkan aku sekali lagi ke api yang lebih panas dari sebelumnya ! Tolong ! Hentikan penyiksaan ini ! Sambil menangis aku berteriak sekuat-kuatnya.Tapi orang ini tidak peduli dengan teriakanku. Ia terus membakarku. Setelah puas "menyiksaku" kini aku dibiarkan sejuk. Setelah benar-benar sejuk seorang wanita cantik mengangkatku dan menempatkan aku dekat kaca. Aku melihat diriku.Aku terkejut sekali. Aku hampir tidak percaya, kerana di hadapanku berdiri sebuah cawan yang begitu cantik. Semua kesakitan dan penderitaanku yang lalu menjadi sirna tatkala kulihat diriku." Datuk dan nenek itu terdiam membisu. Lalu diceritakan kisah itu kepada cucunya.

Pengajaran:

Seperti inilah kehidupan membentuk kita. Dalam perjalanan hidup akan banyak kita temui keadaan yang tidak menyenangkan, sakit, dan penuh penderitaan sehingga mengalir air mata. Tetapi inilah satu-satunya cara untuk mengubah kita supaya menjadi 'cantik'. Ternyata, sesuatu takdir yang Allah berikan kepada kita mempunyai hikmah tertentu. Janganlah kita berprasangka buruk terhadap apa yang Allah takdirkan kepada kita. Tidak ada manusia yang terlepas dari takdir Allah kerana tanpa ketetapan ini kehidupan manusia tidak akan pernah wujud. Sejak sebelum lahirnya manusia, Allah telah menetapkan takdir kita :

Firman Allah s.w.t di dalam surah al Hadid ayat 22 :
“Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) Yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga Yang menimpa diri kamu, melainkan telah tertulis dalam kitab (Lohmahfuz) sebelum Kami menciptakannya; Sesungguhnya mengadakan Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.”

Mukmin diwajibkan mempercayai takdir, Keimanan terhadap takdir dimasukkan dalam rukun iman yang keenam, di mana harus diyakini oleh kaum Muslimin dan beriman pada takdir yang baik dan buruk. Penolakkan terhadap salah satu rukun iman menjadikan seseorang Mukmin cacat keimanannya dan membinasakannya, sedangkan tidak ada satu alasan pun yang mampu menolak ketetapan Allah dalam kehidupan ini. Kita mungkin boleh membuat perancangan, tapi kita tidak boleh memastikan secara mutlak bahawa rancangan itu akan berjalan seperti yang diinginkan. Seperti kata pepatah “ Manusia hanya mampu merancang, Tuhan juga yang menentukannya.” Jika manusia mempunyai kemampuan dalam menetapkan dan memilih, sudah tentu setiap orang mengetahui secara pasti nasibnya di masa akan datang. Padahal, seseorang yang paling optimis pun tidak mampu untuk memberitahu secara pasti bagaimana nasibnya di masa akan datang. Jadi, jangankan untuk menetapkan nasib, untuk mengetahuinya secara pasti pun kita tidak mampu. Ada pun Allah sajalah zat yang menetapkan segala sesuatu dan Allah bersifat Maha Mengetahui segala sesuatu.

Sebagai gambaran betapa lemahnya pengetahuan manusia terhadap nasib yang akan menimpanya, kita ikuti kisah ini yang mana salah satu bahagiannya bercerita tentang takdir. Mudah-mudahan mampu melengkapkan pengertian kta mengenai takdir :

Terdapat seorang pemuda yang mencari seorang guru agama, seorang ustaz atau sesiapa pun yang mampu menjawab tiga pertanyaannya. Akhirnya si pemuda bertemu seorang yang bijak lalu dia pun bertanya,
“Siapa tuan? Bolehkah tuan menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?”
“Saya hamba Allah dan dengan izinnya saya akan berusaha menjawab pertanyaan tuan.” Jawab orang bijak itu.
“Tuan yakin? Bahkan profesor dan banyak orang cerdik pandai tidak mampu menjawab pertanyaan saya.”
“Saya akan cuba mengikut kemampuan saya.”
“Saya punya tida pertanyaan,
1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukkan wujud Tuhan kepada saya?
2. Apa yang dinamakan takdir?
3. Kalau syitan diciptakan dari api kenapa dimasukkan ke neraka juga dibuat dari api, tentu ianya tidak menyakitkan bagi syaitan, sebab keduanya memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak berfikir sejauh itu?”
Tiba-tiba si bijak menampar pipi anak muda itu dengan keras. Pemuda itu tentu saja terkejut yang amat sangat.
“Kenapa anda marah pada saya?” Tanyanya sambil memegang pipinya yang terasa sakit.
“Saya tidak marah, tamparan itu adalah jawapan saya untuk ketiga-tiga pertanyaan tuan.” Jawab si bijak dengan tenang.
“Saya kurang faham.” Si pemuda berasa hairan.
“Bagaimana rasanya tamparan saya?”
“Tentunya sakit.”
“Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?”
“Tentu saja.”
“Tunjukkan pada saya wujudnya sakit itu!”
“Saya tidak boleh.”
“Itulah jawapan saya atas pertanyaan pertama tuan. Kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudNya.”
“Apakah malam tadi tuan ada bermimpi akan menerima tamparan dari saya hari ini?” Tany si bijak lagi.
“Tidak.” Si pemuda menggeleng.
“Itulah yang dinamakan takdir.”
“Dari apa tangan saya diciptakan yang saya gunakan untuk menampar tuan tadi?” Si bijak kembali bertanya.
“Dari kulit.” Jawab si pemuda.
“Dari apa pula pipi tuan diciptakan?”
“Dari kulit juga.”
“Bagaimana rasanya tamparan saya?”
“Sakit.”
“walaupun syaitan dan neraka sama-sama terbuat dari api, neraka tetap menjadi tempat yang menyakitkan bagi syaitan.”

Seperti itulah takdir dan kita sama sekali tidak mengetahui apa yang telah ditetapkan untuk kita pada hari esok. Kita hanya mengetahui ketetapanNya yang sedang atau telah terjadi. Adapun Allah mengetahui apa yang telah, sedang dan akan terjadi atas diri kita. Allah yang menetapkan semuanya dan Allah juga lebih mengetahui rahsia di sebalik ketetapanNya. Walaupun takdirnya sering menimpa dengan tiba-tiba tanpa dijangkakan, kita tidak perlu menyesalinya. Walaupun ketetapanNya sangat berat dan menyakitkan, kita tidak perlu rasa bersalah kerana tidak ada yang perlu disalahkan dari takdir. Kitalah yang perlu menanganinya dengan bijak untuk kebaikan masa hadapan.

Usahlah kita bersedih dengan dugaan yang telah menimpa kita, jika kita tetap juga bersedih! Tanya diri kita, apakah kesedihan kita akan menyebabkan apa yang hilang itu kembali pada diri kita? Sudah tentu tidak! Malah kesedihan itu menyebabkan diri kita semakin susah dan tertekan. Jadi relakan saja dan katakan, “Segala-galanya berasal dari Allah dan kepadaNya jualah dikembalikan.” Bukankah dengan demikian perasaan kita akan menjadi tenteram? Kita tidak perlu menyibukkan diri dengan apa yang sudah berlalu dan kita boleh fokuskan perhatian pada apa yang ada di hadapan kita. Al Quran telah menyatakan bahawa Allah menetapkan itu semua supaya kita tidak bersedih hati terhadap apa yang menimpa. Semua itu sudah digariskan olehnya, tidak perlu terbawa-bawa dalam kesedihan dan berputus asa. Apa yang sudah terjadi biarlah terjadi dan kembalikan segala urusannya kepadanya kerana Allah lebih mengetahui sebab dan hikmah berbagai peristiwa di sekitar kita. Jadi berhentilah menangis, relakan apa yang baru saja menimpa dan beramallah untuk waktu-waktu yang ada terbentang di depan kita.

Jangan lupa bahawa cubaan yang kita alami tidak akan melebihi kekuatan kita. Ertinya tidak ada alasan untuk tergoda dan jatuh dalam dosa apabila anda sedang menghadapi ujian hidup, jangan kecil hati, kerana Tuhan sedang membentuk kita. Bentukan-bentukan ini memang menyakitkan tetapi setelah semua proses itu selesai. Kita akan melihat betapa cantiknya Tuhan membentuk kita untuk kehidupan yang lebih baik dan bermakna di hari kemudian dan hari pembalasan(akhirat).

Ingatlah! Setiap yang mengakui beriman kepada Allah, pasti akan diuji olehnya. Firman Allah di dalam surah Al Ankabut ayat 2 :

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?”

Wallahu A'lam..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Makluman Kepada Para Pengunjung :

Sekiranya terdapat apa-apa kesalahan perkataan dan fakta di dalam artikel blog ini, dan terdapat mana-mana artikel saya yang menyinggung perasaan anda, maka saya terlebih dahulu memohon maaf di atas perkara tersebut.

Anda boleh memberi komen yang membina, teguran yang berhemah dan cadangan atau pendapat yang bernas terhadap mana-mana artikel di dalam blog ini.

Sebarang kata-kata kesat, menyimpang, lucah dan kata-kata yang bagi pendapat saya boleh menjatuhkan nama baik Islam akan di ban/delete dan tidak akan dilayan sama sekali.

Anda boleh menghantar artikel-artikel anda, iklan-iklan serta jaringan blog anda untuk di siarkan di dalam blog ini, dengan syarat ianya akan ditapis terlebih dahulu oleh admin blog ini.

Sebarang masalah atau apa-apa yang berkenaan diatas boleh dihantar terus ke email admin iaitu :
firdaus_hadi90@yahoo.com

atau boleh melayari facebook admin di bawah :




Ikhwani Fillah

Al Lauhah Ar Raie'ah

Lalu Lintas Pengunjung

Jumlah Bukaan