الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين، سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian A’lam. Selawat dan salam diucapkan ketas Nabi Muhammad s.a.w , Ahli Keluarga Baginda s.a.w , sahabat-sahabat Baginda s.a.w dan pengikut-pengikut Baginda s.a.w sehingga hari kiamat. Alhamdulillah dengan kudrat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t, maka buku kecil yang telah dikeluarkan oleh seorang ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, Sheikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki. Buku kecil yang bertajuk “SIYADAH” dapat saya keluarkan isi-isi yang merungkaikan masalah ‘siyadah’ yang menjadi salah satu daripada permasalahan agama. Oleh kerana itu, saya merasakan terlalu penting untuk kita semua tahu dalil dan hujah yang dikemukan oleh para Ulama dalam permasalahan ini. Maka dengan ini saya memohon keizinan untuk menyebarkan risalah kecil ini demi manfaat umat Islam hari ini, insyaallah.. [Yang menulis- Muhammad Firdaus Bin Abdul Hadi]
PENGGUNAAN LAFAZ SIYADAH BAGI RASULULLAH S.A.W.
Menyertakan kalimah ‘siyadah’ (ketuanan) ketika menyebut nama Rasulullah s.a.w. sama ada dalam percakapan atau tulisan adalah layak baginya kerana kedudukannya yang amat tinggi dan keistimewaannya dikurniakan syafa’at yang terlalu besar nilainya bagi umatnya sama ada di dunia atau di akhirat. Oleh kerana itu, tidaklah dan tidak sepatutnya nama Baginda s.a.w. disebut tanpa diawali dengan kata-kata penghormatan seperti ‘sayyiduna’ jika dibandingkan dengan kedudukan yang telah dikurniakan Allah kepadanya.
Al Muhaddith Prof. Dr. Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki r.a, seorang ulama masa kini yang terkenal begitu kuat mempertahankan Rasulullah s.a.w. mendatangkan beberapa dalil dan hujjah bagi menunjukkan keharusannya, sebagaimana katanya :
“Sayyiduna Muhammad s.a.w. adalah penghulu dan imam segala penduduk bumi dan langit sebagaimana diterangkan dengan jelas melalui hadith yang diriwayatkan oleh Muslim, Rasulullah s.a.w. bersabda :
اَنَا سَيِّدُ وَلَدِ آدَمَ
“Saya adalah sayyid (penghulu) anak Adam”
Baginda s.a.w telah menetapkan ketuanan bagi dirinya dan mengkhabarkan bahawa Baginda s.a.w. adalah penghulu bagi segala keturunan Nabi Adam a.s. serta ‘maula’ (tuan atau penolong) bagi seluruh kaum Mukminin. Secara pastinya, kita mengetahui bahawa Baginda s.a.w. tidak mengkhabarkan sedemikian melainkan supaya kita beriman dengannya dan mengamalkannya menurut ketetapannya. Iaitu, mengi’tiqadkan dan mengiktiraf ketuanannya dengan lisan sebagaimana Baginda s.a.w. mengkhabarkan bahawa Baginda s.a.w. adalah seorang rasul. Maka wajiblah beriman dengan kerasulannya dan mengakuinya dengan lisan.”
Hadith berkaitan ‘siyadah’ Rasulullah s.a.w. ini telah diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. ini telah diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. oleh Abu Hurairah, Abu Sa’id al Khudri, Abdullah ibn A’mru ibn A’s, Wathilah ibn al Asqa’, Abu Bakar al Siddiq, Jabir bin Abdullah, Anas ibn Malik, Abdullah ibn Salam, ‘Ubadah ibn Somit, Ibnu Abbas, Aisyah, al Hasan ibn Ali, Salamah ibn Kuhail, Huzaifah ibn al Yaman, Ummu Kurz dan Abu Musa r.a.
Diriwayatkan juga daripada Abi Hurairah r.a, sabda Rasulullah s.a.w :
اَنَا سَيِّدُ وَلَدِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَأَوَّلُ مَنْ يَنْشَقُّ عَنْهُ الْقَبْرُ ، وَأَوَّلُ شَافِعٍ وَأَوَّلُ مُشَفَّعٍ
“Saya adalah sayyid (penghulu) anak-anak Adam pada Hari Kiamat, orang yang pertama dibangkitkan dari kubur, orang yang pertama memberikan syafa’at dan diizinkan memberi syafa’at.”
[Diriwayatkan oleh Muslim di dalam al Fadail dari kitab sohihnya (7/59)(2278) dan Abu Daud di Sunannya (4/218)(4673)]
Daripada Abdullah ibn Amru ibn ‘As r.a berkata : Sabda Rasulullah s.a.w. :
اَنَا سَيِّدُ وَلَدِ آدَمَ يَوْمَ القِيَامَةِ وَلاَ فَخْرَ ، وَبِيَدِيْ لِوَاءُ الْحَمْدِ وَلاَ فَخْرَ ، وَمَا مِنْ نَبِيٍّ يَوْمَئِذٍ آدَمَ فَمَنْ سِوَاهُ إِلاَّ تَحْتَ لِوَائِيْ ، وَأَنَا أَوَّلُ مَنْ تَنْشَقُّ عَنْهُ اْلأَرْضُ وَلاَ فَخْرَ
“Saya adalah sayyid (penghulu) anak-anak Adam pada Hari Kiamat dan tidaklah saya berbangga dengannya, di tangan saya terdapat Liwa’ al Hamdi dan tidaklah saya bermegah dengannya, tidaklah seorang nabi pada hari itu, Adam a.s dan selainnya melainkan kesemuanya berada di bawah benderaku, dan sayalah orang pertama yang akan dibangkitkan dari bumi ini namun saya tetap tidak bermegah dengannya.”
DALIL AL QURAN :
Bagi menguatkan lagi nas di atas dan menambah penjelasan, Allah melarang kita daripada memanggil Baginda s.a.w. dengan namanya semata-mata tanpa disertakan unsur ta’zim (membesarkan Baginda s.a.w.) sebagaimana firmanNya :
ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ النور: ٦٣
63. Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu; Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang di antara kamu Yang menarik diri ke luar (dari majlis nabi) secara berselindung dan bersembunyi. oleh itu, hendaklah mereka Yang mengingkari perintahNya, beringat serta berjaga-jaga jangan mereka ditimpa bala bencana, atau ditimpa azab seksa Yang tidak terperi sakitnya.
Sehubungan dengan itu, berkata Abu Nu’aim di dalam Dalail al Nubuwwah : “Antara kelebihan dan kemuliaan Rasulullah s.a.w. , Allah melarang manusia memanggil Rasulullah s.a.w. dengan namanya. Dikhabarkan tentang umat-umat yang lain, bahawa mereka berbicara atau memanggil nabi-nabi dan rasul-rasul mereka dengan nama-nama mereka sendiri, seperti perkataan mereka :
ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ ﰌ ﰍ ﰎ ﰏ ﰐ ﰑ هود: ٥٣
53. Mereka berkata: "Wahai Hud! Engkau tidak membawa kepada Kami sebarang keterangan Yang membuktikan kebenaranmu, dan Kami tidak akan meninggalkan penyembahan tuhan-tuhan Kami Dengan sebab kata-katamu itu! dan Kami tidak sekali-kali percaya kepadamu!
ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ الأعراف: ١٣٨
138. "Wahai Musa buatlah untuk Kami suatu Tuhan (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan". Nabi Musa menjawab: "Sesungguhnya kamu ini adalah kaum Yang jahil.
ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ المائدة: ١١٢
112. "Wahai Isa Ibni Maryam! Dapatkah kiranya Tuhanmu berkenan menurunkan kepada Kami satu hidangan dari langit?" Nabi Isa menjawab: "Bertaqwalah kamu kepada Allah jika benar kamu orang-orang Yang beriman".
Allah s.w.t berfirman :
ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃﮄ النور: ٦٣ 4
63. Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu;
Maka dari ayat ini, Allah s.w.t menggalakkan mereka supaya memanggil Baginda s.a.w dengan panggilan Nabi dan Rasul sebagai memuliakan kedudukan Baginda s.a.w. yang tinggi dan menggembirakan Baginda s.a.w. yang dikhususkan oleh Allah dengan kemuliaan dan kelebihan ini diantara nabi-nabi dan rasul-rasulNya yang lain.
Ibnu Abbas r.a berkata dalam membahaskan tentang firman Allah s.a.w di atas :
“Pada mulanya mereka menyebut atau memanggil Baginda s.a.w. dengan panggilan, “wahai Muhammad! Wahai Abu al Qasim!” Lalu Allah menegah mereka memanggil Baginda s.a.w. sedemikian kerana membesarkan dan memuliakan Baginda s.a.w. Maka selepas itu, mereka memanggil Baginda s.a.w. dengan panggilan, “Wahai Nabi Allah! Wahai Rasulallah!”
Berkata Muqatil : “Janganlah kamu namakan Baginda s.a.w. ketika memanggilnya, “Wahai Muhammad!” Dan janganlah juga kamu memanggilnya, “Wahai Ibn Abdillah!” tetapi muliakanlah Baginda s.a.w. dengan panggilan, “Wahai Nabi Allah! Wahai Rasulallah!”. [Tasyrif al Azan karangan al Hafiz Ahmad ibn Muhammad ibn al Siddiq al Ghumari H:88]
Inilah makna yang disepakati oleh imam-imam kaum Muslimin dan fuqaha’ mazhab umat Muhammad s.a.w. mereka menggunakan ayat ini dengan makna ini bagi menunjukkan nas pengharaman memanggil Baginda s.a.w. dengan namanya.
Ditambah pula dengan nas melarang mengankat suara melebihi suara Nabi s.a.w. , Allah s.w.t berfirman :
ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ الحجرات: ٢
2. Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap Dengan setengahnya Yang lain. (larangan Yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya.
Berkata Abu Muhammad al Makki mengulas “Iaitu, “Janganlah kalian berkasar dengannya dalam percakapan, janganlah kalian memanggil dengan namanya sahaja sebagaimana panggilan sesame kalian. Tetapi hendaklah kalian membesarkannya dan menghormatinya. Maka panggilah Baginda s.a.w dengan semulia-mulia panggilan yang disukai oleh Baginda s.a.w., “Wahai Rasulallah! Wahai Nabi Allah.”
Diantara maknanya lagi ialah mentaswidkan Baginda s.a.w. (memanggil Nabi dengan sayyid) ketika menyebut namanya.
Berkata Qadhi ‘Iyadh : Apa yang ditambah dalam riwayat, iaitu ‘maula’ dan ‘sayyid’, adalah baik sekalipun ia tidak dating daripada Nabi s.a.w. Ini bersesuaian dengan perintah supaya membesarkan dan memuliakan Baginda s.a.w.
RASULULLAH S.A.W. PENGHULU DI DUNIA DAN AKHIRAT
Tidaklah ketuanan Baginda s.a.w. ini hanya khusus pada Hari Kiamat sebagaimana yang difahami oleh sesetengah pihak dari sabdaan Baginda s.a.w. dalam beberapa riwayat:
اَنَا سَيِّدُ وَلَدِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
“Saya adalah sayyid (penghulu) anak-anak Adam pada Hari Kiamat”
Tetapi Baginda s.a.w adalah penghulu mereka di dunia dan akhirat.
Imam Nawawi berkata di dalam Syarah Sohih Muslim : Sabda Baginda s.a.w. :
اَنَا سَيِّدُ وَلَدِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَأَوَّلُ مَنْ يَنْشَقُّ عَنْهُ الْقَبْرُ ، وَأَوَّلُ شَافِعٍ وَأَوَّلُ مُشَفَّعٍ
“Saya adalah sayyid (penghulu) anak-anak Adam pada Hari Kiamat, orang yang pertama dibangkitkan dari kubur, orang yang pertama memberikan syafa’at dan diizinkan memberi syafa’at.”
Berkata al Harawi : Sayyid ialah orang yang mengatasi kaumnya dalam perkara kebaikan.
Berkata yang lainnya : Sayyid ialah orang yang dituju apabila berlaku suatu kesusahan, musibah atau bala bencana, lalu dia mengambil alih dan menanggung kesusahan dan perkara-perkara yang tidak mereka sukai serta berusaha menolak dan mempertahankan mereka daripadanya.
“TIDAKLAH AKU BERMEGAH DENGANNYA.”
Melihat kepada hadith-hadith yang berkaitan dengan tajuk ini, pada suatu masa, baginda s.a.w. menyatakan bahawa dirinya adalah sayyid (penghulu) anak Adam tetapi Baginda s.a.w tidak menyertakan penafiaannya berbangga dengan kedudukan itu. Manakala dalam hadith masyhur yang lain tetapi bukan riwayat Muslim, Baginda s.a.w. secara jelas menafikan sifat bangga dirinya.
Prof. Dr. Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki turut member ulasan yang cukup jelas dengan menyatakan sedemikian kerana dua factor :
Pertama : Melaksanakan dan mempraktikkan firman Allah s.w.t :
ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ الضحى: ١١
11. Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah Engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.
Kedua ; Ia termasuk dalam penjelasan yang wajib disampaikan kepada umatnya supaya mereka mengenalnya, mempercayainya dan beramal dengan segala hokum hakam yang disampaikannya serta menghormatinya sesuai dengan martabatnya sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah s.w.t.
Hadith ini adalah dalil yang menunjukkan kelebihan dan kemuliaan Nabi s.a.w. dari sekalian makhluk yang lain kerana di sisi mazhab Ahli Sunnah keturunan Adam (manusia) lebih mulia daripada malaikat dan Baginda s.a.w. pula adalah yang paling mulia dari seluruh keturunan Adam dan lain-lainnya.
Manakala hadith Nabi s.a.w :
لاَ تُفَضَّلُوْا بَيْنَ الأَنْبِيَاءِ
“Janganlah kalian melebihkan di antara para Nabi,”
Terdapat lima jawapan yang menjelaskannya :
1) Rasulullah s.a.w. mengungkapkan hadith ini sebelum mengetahui bahawa Baginda s.a.w adalah penghulu bagi seluruh anak Adam. Setelah Baginda s.a.w. mengetahuinya, Baginda s.a.w. mengkhabarkan perkara tersebut.
2) Baginda s.a.w. menyatakan sedemikian kerana beradab dan merendahkan diri.
3) Larangan ini hanyalah larangan melebihkan Baginda s.a.w. sehingga ke tahap mengurangkan dan merendah-rendahkan kedudukan orang-orang yang kurang darjat daripadanya.
4) Ini hanyalah larangan melebihkan Nabi s.a.w. sehingga membawa kepada permusuhan, pertelagahan dan fitnah sebagaimana yang masyhur disebut tentang sebab hadith ini diungkapkan.
5) Larangan ini hanya khusus dalam masalah ‘Tafdhil Nubuwwah’ itu sendiri kerana tidak ada tafadhul dalam perkara ini. Hanya yang ada perbezaan kelebihan, iaitu dari sudut khususiat dan kelebihan-kelebihan lain yang semestinya dipercayai kelebihan tersebut.
Allah s.w.t telah berfirman tentangnya :
ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜﭝ ﭞ ﭟ
البقرة: ٢٥٣
253. Rasul-rasul Kami lebihkan sebahagian daripada mereka atas sebahagian Yang lain (dengan kelebihan-kelebihan Yang tertentu). di antara mereka ada Yang Allah berkata-kata dengannya, dan ditinggikanNya (pangkat) sebahagian daripada mereka beberapa darjat kelebihan.
DALIL GOLONGAN PEMBANGKANG DAN PENDUSTAAN MEREKA
Setelah dijelaskan sekian banyak dalil dari ayat al Quran dan hadith yang menunjukkan keharusan, galakan dan seruan menggunakan lafaz ‘siyadah’ bagi Nabi s.a.w. Maka jelaslah kepada kita dan tidak dapat disangkal lagi hak ketuanan Rasulullah s.a.w. yang sepatutnya dan selayaknya diberikan kepada Baginda s.a.w.
Namun apa yang dikesalkan, mereka yang menjunjung perintah Allah ini dihukum dan ditohmah hanya kerana menghormati dan memuliakan Rasulullah s.a.w. Mereka juga dikerasi dan dikasari kerana menjunjung kasih yang mendalam terhadap Rasul dan Nabi mereka. Allah s.w.t berfirman mengenai mereka :
ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ الحجرات: ٣
3. Merekalah orang-orang Yang telah dibersihkan Allah hati mereka untuk bertaqwa; mereka beroleh keampunan dan pahala Yang besar.
Sudah tentu pengorbanan sebegini tidak mampu dilakukan oleh orang-orang yang memiliki hati yang keras dan aqidah yang menyeleweng.
Mereka juga menganggap golongan ini merupakan umat islam yang telah rosak dan tercemar kerana diperkotak-katikkan oleh syaitan.
Mengucapkan ‘sayyiduna’ atau ‘maulana’ kepada Nabi s.a.w. atau orang-orang soleh dianggap keterlaluan sehingga boleh mencacatkan ketauhidan kepada Allah s.w.t. Bahkan, ada di kalangan mereka yang menghukum kafir.
Percaya atau tidak, inilah realitinya. Dirakamkan di dalam kitab al Dhiya’ al Syariq pada halaman 56:
“Dilarang mengucapkan lafaz ‘sayyid’ bagi orang yang dii’tiqadkan bersifat ketuanan. Maka tidak boleh dipanggil, “ Ya Maulana! (Wahai Tuhanku!),” atau, “Wahai Sayyid Fulan!” Sesiapa yang berkata demikian adalah kafir.”
Di dalam Risalah yang pertama dari Rasail al Hadiyyah al Saniyyah pada halaman 28, manyatakan bahawa sesiapa yang berkata kepada seseorang, “Maulana! Sayyiduna!” maka dia adalah kafr.
Mereka menolak penggunaan ‘sayyiduna’ bagi nama Rasulullah s.a.w. kerana menganggap Rasulullah s.a.w. seperti manusia yang lain tanpa memiliki sebarang keistimewaan atau kelebihan dari yang lain.
Bagi menegakkan tegahan mereka, mereka bersandarkan kepada dua dalil yang salah:
1) Hadith maudhu’ lagi batil, iaitu ;
لاَ تُسَيِّدُوْنِيْ فِي الصَّلاَةِ
“Jangan menyebut sayyiduna pada namaku di dalam solat”
Ramai ulama’ yang memberikan penjelasan panjang lebar tentang pendustaan ini. Di antaranya, Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki menjelaskan di dalam kitabnya, Manhaj al Salafi fi Fahm al Nusus:
“Khabar ini dianggap oleh sebahagian manusia sebagai hadith Nabi s.a.w , sedangkan ia tidak sah dinisbahkan kepada Rasulullah s.a.w. kerana lahannya (bertentangan dengan kaedah nahu) yang buruk dan bahasanya yang salah. Maka sudah tentu ia tidak harus disandarkan kepada manusia yang paling fasih menyebut hurug ‘Dhad’, Rasulullah s.a.w :
Fe’il (kata perbuatan yang menunjukkan kepada makna sayyid) di dalam bahasa Arab bukannya سَيَّدَ tetapi ialah سَوَّدَ. Oleh yang demikian, sebahagian manusia memahaminya dengan makna ini, lalu mereka menyatakan bahawa lafaz hadith ini ialah :
لاَ تُسَوِّدُوْنِيْ فِي الصَّلاَةِ
“Janganlah kamu bersayyidina ketika menyebut namaku di dalam solat”
Tetapi, ini juga merupakan seteruk-teruk kebatilan, sebesar-besar penipuan dan pendustaan ke atas Sayyiduna Rasulullah s.a.w.
Sebahagian besar ahli hadith meletakkan khabar ini dalam kumpulan hadith maudhu’ (palsu) yang dicipta sebagai suatu penipuan ke atas Rasulullah s.a.w.
Al Imam Jalal al Din al Sayuti r.a pernah ditanya tentangnya dan beliau menjawab bahawa ia tidak datang daripada Nabi s.a.w. dan adalah batil, sebagaimana yang dinaskan di dalam kitab al Hawi.
Manakala al Hafiz al Sakhawi r.a. menyatakan di dalam al Maqasid al Hasanah bahawa ia tidak mempunyai asal. Demikian juga sebagaimana yang dnyatakan oleh Imam Jalal al Din al Mahalli, Syams al Din al Ramli, Ibnu Hajar al Haitami dan sebahagian fuqaha’ mazhab Syafi’e, Maliki dan Hanafi. Al Qari menunjukkan di dalam kitab Maudhu’aatnya tentang kebatilan khabar ini.
Begitu juga perkataan mereka :
لاَ تُعَظِّمُونِي فِي المَسْجِدِ
“Jangan membesarkan aku di dalam masjid”
Ia juga adalah batil.
Al Hafiz al ‘Ajluni berkata di dalam Kasyf al Khafa’ mengenai ucapan di atas : Al Sakhawi berkata di dalam al Maqasid: “Ia tidak mempunyai asal.”
Berkata al Naji pada bahagian awal maulidnya yang berjudul Kanz al ‘Afah: “Maka ia adalah suatu pendustaan yang dilahirkan dan diada-adakan.” (2/494)
2) Salah faham terhadap hadith di bawah :
Diriwayatkan daripada Abdullah ibn al Syikhkhir daripada bapanya, bahawa beliau pergi menemui Nabi s.a.w. dalam satu rombongan dari Bani ‘Amir, beliau berkata :
فَسَلَّمْنَا عَلَيْهِ، فَقُلْنَا: أَنْتَ وَلِيُّنَا، وَأَنْتَ سَيِّدُنَا، وَأَنْتَ أَطْوَلَ عَلَيْنَا طَوْلاً، وَأَنْتَ أَفْضَلَ عَلَيْنَا فَضْلاً، وَأَنْتَ الْجَفْنَةُ الغَرَّاءُ، فَقَالَ : قُوْلُوْا قَوْلَكُمْ وَلاَ يَسْتَجِرَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ، وَرُبَّمَا قَالَ: وَلاَ يَسْتَهْوِيَنَّكُمْ
“Maka kami pun mengucapkan salam ke atasnya. Kemudian kami berkata, “Engkau adalah pemimpin kami, engkaulah sayyid (penghulu) kami, engkaulah orang yang paling pemurah terhadap kami, engkaulah yang paling mulia dan engkaulah dermawan yang unggul.” Maka Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ucapkanlah ucapan kalian itu dan janganlah hendaknya syaitan dapat menyesatkan kalian.” Berkemungkinan Baginda s.a.w bersabda, “Janganlah hendaknya syaitan dapat menggoda kalian.”
[Riwayat Ahmad di dalam musnad (25/4) (15876)]
Dalam satu riwayat :
فَقُلْنَا : أَنْتَ سَيِّدُنَا، فَقَالَ : السَّيِّدُ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى، قُلْنَا : وَأَفْضَلُنَا فَضْلاً وَأَعْظَمُنَا طَوْلًا، فَقَالَ : قُوْلُوْا بِقَوْلِكُمْ أَوْ بَعْضِ قَوْلِكُمْ، وَلاَ يَسْتَجْرِيَنَّكُمُ الشَّيْطاَنُ
Maka kami berkata “Engkau adalah sayyid (tuan) kami. “ Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sayyid ialah Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Tinggi.” Kami berkata, “ Dan engkau adalah orang yang paling banyak kelebihan dari kalangan kami dan paling agung dengan sifat kemurahan dari kalangan kami.” Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ucapkanlah dengan perkataan kalian atau sebahagian dari perkataan kalian dan janganlah hendaknya syitan membawa kalian mengikut jalannya.”
[Riwayat Abu Daud dalam Sunan Abi Daud (4/254)]
Berkata guru kami Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki r.a. mengenai hadith di atas:
Sebahagian manusia memahami dari zahir hadith ini, bahawa tidak harus menggunakan lafaz ‘Sayyid’ bagi makhluk dan ia hanya dikhususkan bagi Khaliq (Pencipta). Bahkan, sebahagian mereka yang keras mengkufurkan orang yang menggunakan lafaz ‘Sayyid’ ini bagi makhluk. Ini merupakan perkataan yang batil dan bertentangan dengan Kitab dan Sunnah.
MAKNA SEBENAR SABDAAN BAGINDA S.A.W. “ALLAH ADALAH SAYYID” DAN KUPASAN ULAMA’ MENGENAINYA.
Berkata al Khattabi: Yang dimaksudkan dengan ‘sayyid’ yang ditegah oleh Nabi s.a.w digunakan baginya dalam hadith diatas ialah sayyid (tuan) yang hakiki iaitu Allah s.w.t, manakala makhluk kesemuanya adalah hamba Allah. Baginda s.a.w menegah mereka daripada memanggilnya dengan ‘sayyid’, dan disamping itu Baginda s.a.w. bersabda, “Aku adalah sayyid (penghulu) anak Adam”, hanyalah kerana mereka adalah kaum yang baru memeluk Islam. Maka sudah tentu, dalam keadaan masih baru mengenal Islam, mereka mengira bahawa ketuanan Baginda s.a.w. melalui pangkat kenabiaan atas sebab-sebab keduniaan, kerana mereka sendiri mempunyai ketua-ketua yang mereka muliakan dan besarkan serta ikuti perintahnya.
Sabda Baginda s.a.w , “Panggillah dengan panggilan kalian”, bermaksud dengan panggilan ahli agama kalian, dan “Panggilah aku nabi dan rasul sebagaimana yang Allah namakan aku dalam KitabNya. Jangan kalian namakan bagi ketua-ketua dan pembesar-pembesar kalian, dan janganlah kalian menjadikan aku sama dengan mereka kerana aku tidak seperti seorang pun dari kalangan mereka kerana kamu mempertuankan mereka atas sebab-sebab keduniaan, sedangkan aku menjadi ketua atau penghulu atas sebab-sebab nubuwwah dan risalah.”
Manakala Maulana Muhammad Yahya al marhum menulis di dalam al Taqrir tentang sabdaan Baginda s.a.w , “Sayyid adalah Allah” :
“Tegahan Baginda s.a.w. daripada mengucapkan perkataan ‘sayyid’ bagi dirinya di samping kelonggaran yang dberikannya bagi penggunaan kalimah tersebut hanyalah sebagai merendahkan dirinya yang mempunyai kedudukan yang tinggi. [Bazl al Majhud fi Hal Alfaz Abi Daud (19/62)]
Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki berpendapat berkemungknan tegahan Rasulullah s.a.w. ini berlaku sebelum diwahyukan kepadanya bahawa Baginda s.a.w. adalah penghulu anak Adam.
Wallahu A’lam..